Boudewijn van Melle

Mijn eerste baan (na de studie Bedrijfskunde) was in een fabriek, mijn taak het verbeteren van de productkwaliteit zodat dit aan de strenge eisen van de Amerikaanse FDA zou voldoen. Dit is het belangrijkste thema gebleven gedurende mijn hele werkzame leven, als manager (hoe zorg je ervoor dat jouw mensen zo betrokken zijn bij het bedrijf dat kwaliteit voor de klanten het resultaat is), als adviseur (hoe kun je een organisatie meenemen in een leertraject zodat ze het ook zonder adviseur naar kwaliteit blijven streven), als auditor (hoe toets je een klant zodat er enthousiasme ontstaat voor kwaliteitsverbetering). 
 
Ik  werk voor klanten die ogenschijnlijk weinig met elkaar te maken hebben, in uiteenlopende branches: van adviesbureaus tot zorgorganisaties. Wat zij gemeen hebben is, dat er goed opgeleide professionals werken die diensten verlenen aan hun klanten. Ik vind het mooi om te onderzoeken hoe zij dat doen, hoe hun organisatie ervoor zorgt dat hun klanten kwaliteit ervaren en op welke punten risico’s kunnen ontstaan, wat verbetermogelijkheden oplevert. 
 
Mijn rol binnen CIIO is naast het uitvoeren van onderzoeken voor verschillende normen en keurmerken vooral ondersteunend: op het gebied van medewerkers en kwaliteit, maar ook door het beoordelen van onderzoeksverslagen en het nemen van certificatiebeslissingen.